tisdag 15 juli 2014

Semesterfundering och träningspass mellan regnskurarna

Ifall nån undrar så har jag ju semester just nu. Jag har inga speciella planer... vilket känns lite tråkigt. Vill gärna åka ner till H:fors en sväng och hälsa på bror med familj nån helg, men vi får se när det blir. Och så är det ju faktiskt redan nästa vecka som det ordnas ARena i Sverige. Jag köpte biljett redan i januari, och hade stora planer att åka ner till Danmark en sväng samtidigt. Men som det ser ut just nu kommer jag mig ingenstans, har varken bokat båt eller flyg, eller boende eller nånting. Jag är bara så jättetrött på att resa just nu, och när jag alltid är tvungen att resa ensam och måste ta hand om precis allting själv är det lite påfrestande. Hade nog hemskt gärna åkt, vill så gärna ut och ha lite ledigt... (ännu är det ju inte för sent).
 
Men men.. Till hästarna då. Värmen håller i sig, och jag är inte alls på G att göra nånting på dagen. Helst vill jag bara sova, läsa och äta. ;) Nu på kvällssidan började det åska och regna, vilket gav lite ny energi och frisk luft. Så jag har passat på att träna mellan regnskurarna. :) Idag blev det "ombytta roller" - longering med Emilio och ridning med Cerezo.
 
Med Emilio gjorde jag ungefär samma sak som med Cerezo igår. Försökte fånga upp bakbenen och ta honom ännu mer in i en sluta i både skritt och trav. Mycket fint i skritt, även hans svåra höger varv börjar lossna nu. Också sluta-halterna har blivit bättre - han slänger inte längre ut bakdelen lika mycket som förut. I traven har det också gått framåt i båda varven och fina galopper kom de! Duktig pojk!
 
Hade som plan att jag endast skulle skritta Cerezo idag och faktiskt försöka jobba lite mera specifikt, eller vad man ska säga. Jag har jättesvårt att veta vad exakt jag ska börja göra med honom, var är det bäst att börja? Kollar alltid igenom bromsen när jag börjar, svarar han när jag ber om halt? Jep, de gör han. Svarar han om jag tar bort en hjälp eller två. Ibland ja, ibland nej. Sen på volten, få honom att runda sig runt mig, och hålla voltspåret som jag ber om. Har haft lite svårt att få bogen på plats i höger varv, med idag gick han väldigt fint och rakt! :) Testade även att förstora och förminska volten, och det svarade han bra på! Och där fick det räcka för idag, och det här är kanske precis så mycket jag kan be honom om i nuläget..?!
 
Som avslutning på dagen verkade jag Cerezos bakfötter, medan regnet åter igen började falla.... :) Och det bästa med den finländska (åtm. österbottniska) sommaren ser ni på bild (okej, dålig bild), men vad jag menar är att det är ljust dygnet runt, vilket är underbart!
 
 

Inga kommentarer: