måndag 14 juli 2014

Tar mig i kragen..

Har de senaste veckorna haft lite motivationsbrist med hästarna (vilket till viss del troligtvis beror på värmen), men idag tog jag mig i kragen och tränade båda killarna. Cerezo var först på tur, och med honom jobbade jag från marken med longeringen. Satte fokus på att fånga upp bakbenen/bakdelen, mha "tryck". Lite svårare har han i höger varv, men nog svarade han så fint i både skritt och trav ändå! I och med att han blev så pass "inramad" och i bra balans så bjöd det i sin tur även på en trevlig galoppfattning och en lika trevlig galopp. Åh va jag var stolt över honom, han lär sig så snabbt! :)
Sen red jag Emilio och vi kände igenom gångarterna i förvänd böjning, och diagonaler. Riktigt bra diagonaler i både skritt och trav, lite svårare att böja om sig och få placerat bogen i trav hö varv, så de får vi jobba vidare på. Har inte jobbat så mycket i trav i förvänd böjning, men de gick finfint. T.o.m. de förvända slutorna i hörnen gick galant. Och sist men inte minst var jag "tvungen" att testa lite galopp. Tror aldrig jag har gjort en förvänd galoppfattning förut, men han är så pass skolad och lyhörd nuförtiden att de inte var några problem. Förvänd höger galopp på böjt spår har inte heller varit några problem förut, medan vänster är ganska svårt ännu.
 
Kort och gott, de var min träningsdag. :)

Inga kommentarer: