fredag 14 november 2014

Bogproblem

Förbered er för att läsa ordet "bog" x antal gånger, för nu kommer jag skriva ett inlägg om Emilio och hans bog..
 
När Emilio var 5 år var han med i en transportolycka. Transporten lossnade och åkte ner i diket varpå Emilio kastades ut genom taket. Som ni kanske förstår tog den här olyckan väldigt hårt på honom - bl.a. var hela höger sida uppriven. Men det som fick ta den kraftigaste stöten var nog ändå bogen, och det är först nu, 10 år senare, som jag inser hur mycket inverkan olyckan egentligen haft på bogen. Jag har alltid vetat att han haft problem med bogen, men orsaken till att bogproblemet kommit fram ännu tydligt nu är väl för att vi kommit till en lite högre nivå, och de övriga problem minskat.

Jag vet inte riktigt vad som hände med bogen vid olyckan, men allt står nog inte rätt till. En sak som alltid funnits med är när han betar/ äter från marken - han kan inte stå som en "normal häst". Han står alltid med höger framben långt fram och vänster framben långt bak - här kommer två foton, från 2006 och 2011.
 

I skritt-trav övergångar kommer en annan tydlig sak fram. Väldigt ofta kastar han upp/fram bogen och kastar upp huvudet i själva övergången (lite svårt att förklara). Fastän vi jobbat med det i 8 år har det inte helt försvunnit, utan det verkar vara något som alltid kommer finnas där.

Ifjol när vi började jobba allt mer på samlingar mot piaff så började det väldigt bra och kändes lovande. Men ju längre vi kommit desto mer inser jag att bogen hindrar honom även i detta moment. Fastän bakbenen jobbar hur bra som helst, klarar han inte av att få upp bogen. Han blir samtidigt lätt oren då också. Här får ni en bild..
 
Jag har med andra ord insett att hans bog aldrig kommer att bli bättre än vad den är nu. Under dehär åren jag haft honom har han gått framåt enorm, men en skadad häst har sina gränser, och förändringarna i bogen kan vi nog inte göra mer åt än såhär. Det känns ledsamt att komma till den här insikten, men aldrig att jag skulle ge upp för det. :)

Inga kommentarer: