söndag 26 juli 2015

Semester

Den här veckan har jag haft semester både från mitt ordinarie jobb och hästjobb, vilket har varit ganska skönt. Fastän hästjobbet är det bästa som finns, måste man ibland koppla bort från allt jobb. Har haft ganska fullt upp nu de senaste två månaderna med träningshästar och lektioner, samt kursarrangemang där emellan. Vädret har ju kanske inte varit det bästa, men för mig gör det egentligen ingenting. Förra sommarens 30+ i flera veckor är inget jag vill ha igen!
 
Tänkte jag kunde ta en snabbgenomgång med hästarna i alla fall... Emilio blev oren baktill i mitten av juni. Har ingen aning om vad som orsakade hans sjuka ben, men med vila så blev det ganska snart bättre. Första veckan i juli blev han istället oren framtill. Suck! Det kändes som han hade någon styvhet uppe i bogen, så jag beslöt att jobba honom försiktigt. Vi deltog även en lektion på Anna-Clara kursen 4-5 juli, där vi jobbade mycket "rehabiliterande". Nu börjar ha i i alla fall vara i skick och sitt vanliga jag! :)
A-C kurs
 
Cerezo går från klarhet till klarhet. Han rids ute i all slags terräng och trafik, med och utan hästkompisar. Första manegebesöket uppsuttet gjordes för några veckor sedan och det var inga som helst problem. På Anna-Clara kursen deltog vi också två pass. Först från marken, jobbigt tyckte jag! Kan inte påstå att markarbetet är vår starka sida just nu... men men... Andra passet red jag. Och vi gjorde bl.a. öppnor för första gången. Han var sååå duktig! Och för att skryta lite mera så gör vi även travöppnor numera! ;)
 
Sist jag skrev om Cerezo i april hade jag lite bekymmer med betten... Har testat mig fram hela våren med alla möjliga bett, ledade och oledade, olivringar och "vanliga". Jag skulle gärna skola Cerezo på ett vanligt tränsbett, men jag har nog fått ge mig nu. Ett oledat kimblewick med en liten port är det enda som Cerezo vill ha! Så då blir det att fortsätta så... Nöjd häst = bättre samarbete = nöjd ryttare! :)
Underbara älskade!
 
Sist men... minst! ;) Svenska ridponnyn Poco flyttade hit för lite över en vecka sedan. Pga ägarens tidsbrist är han tänkt att vara min projekthäst nu tillsvidare. Vill börja med att säga att nuvarande ägaren inte har sagt något dåligt om Poco, och jag har inte alla "fakta", utan jag skriver utifrån vad jag sett och känt efter att jag umgåtts med ponnyn nu en vecka.
 
Poco har en lite "konstig" bakgrund, som jag inte tänker gå desto mera in på.. jag har i varje fall fått höra att han är "dum i huvudet", "livsfarlig" och "borde avlivas". Själv ser jag en supersnäll och social söt liten ponny. Som alltid handlar det ofta om okunskap. Poco är bl.a. ganska ojämn i kroppen, bogen speciellt. Något oren i trav i höger varv och har genomgående hasgalla på båda bakbenen. (Hasgallor utgör sällan något besvär, men de uppkommer ju av någon orsak. T.ex. Maja har hasgallor pga dålig benställning, men aldrig haft något besvär). Han är även mycket känslig och lite rädd/skeptisk. Så visst, en kombination av allt detta, i fel händer, kan det bli "katastrof", men inget är hästens fel!!
 
Poco är supertrevlig att jobba med, och jag hoppas kunna bygga upp honom från marken på bästa sätt, och samtidigt få honom lite mindre rädd.... :)

Inga kommentarer: