måndag 9 mars 2015

Full rulle

Nu e de nog länge sen jag uppdaterat, och jag har nästan inget minne av vad som hänt här emellan. En lång vårvinter (=isbana överallt) har det i alla fall varit. Har jobbat på med hästarna så gott det gått här hemma, samt besökt traktens ridhus regelbundet. Den här veckan har jag ledigt från målar-jobbet, vilket är så skönt!
 
Idag har jag bl.a. hållit lektion. Påväg dit satt jag i bilen och var orolig över att övningen jag gett eleven förra veckan var för krånglig... men när jag kom dit fick jag en superfin demonstration av vad de övat på, och så glad jag bli. Dels för att eleven är motiverad och tränar aktivt, och att de sedan klarar av övningarna som jag ger. Mera sånt! :)
 
Men över till mina hästar då. Emilio. Försöker regelbundet finslipa markarbetet, dvs. groundwork och longework. Vi har hittat ett ganska bra "läge" där vi är just nu. Vi jobbar aktivt på det vi kan, utan att föröka avancera desto mera, det finns inget rum för felsteg denna vår. Börjar jag pressa Emilio blir det tyvärr lätt att jag kräver förmycket, vilket leder till att han blir orolig och oren, och när han blir så kan det ta ett tag innan jag lyckas få honom på rätt spår igen. Men överlag känns han väldigt fin både från marken och ryggen just nu. Hålls han bara frisk nu så då.....
 

Och så har vi lilla Cerezo. Han har återhämtat sig bra efter kastreringen, vi har bl.a. träffat många andra hästar och han tar det mesta med ro. Arbetet har gått lite upp och ner på senaste tiden, och nu är det vårkänslor på gång, vilket ställer till det också. Fortsatt jobba mycket med longeringen och rider vartefter underlaget tillåter. Bortsätt från lite bocksprång och bakutsparkar kan jag rida honom utan problem i alla gångarter, det enda jag just nu är lite orolig över är att han många gånger är så spänd när jag rider... Får honom inte alls lika avslappnad som på longen, och det är här jag borde kunna klona mig igen, så jag kunde rida och longera samtidigt.
 
 

Inga kommentarer: