torsdag 11 juli 2013

Back to Basic

Under den korta tidsperiod jag varit här, har vi under träningspassen satt väldigt mycket fokus på grundarbetet. Mycket stillastående och markarbete alltså. Jag och Emilio kämpar på med det ständiga rakriktandet, som är såå jobbigt. Det är under de här stunderna som jag funderar om vi alls har kommit nån vart under alla dessa år, eftersom jag alltid kommer tillbaka till samma problem..
Förutom vanligt ground/handwork har vi påbörjat lite arbete på longen också, speciellt för att hjälpa mig med Cerezo. Igår visade Michelle lite "inledande arbete" med sin 6(?)-årige PRE hingst Andaluz. Mycket roligt att se, och speciellt roligt när jag själv fick testa lite. Väldigt snabba och fina reaktioner från hästens sida. Arbetet består i stort sett av bogförflyttning, och inlärning av spöets inverkan och reaktion. Kanske lite dåligt förklarat, men sådär i korta drag.
Emilio har fått vara min försökshäst, för att jag ska lära mig själv alla positioner och hjälper. Han har svarat ganska bra på arbetet, och det är definitivt något som kommer hjälpa honom på alla sätt och vis. Idag på eftermiddagen var det Cerezos tur, och det visade sin fungera mycket bättre än väntat. Lite smånafsande fick matte stå ut med, eftersom jag kom i en närmare position än vad jag annars brukar hålla mig i. Men jag tror nog det bara kan bli bättre, bara han får fokus på rätt ställe hela tiden! Vi kämpar vidare!

Inga kommentarer: