söndag 7 juli 2013

En vecka senare

Kan inte riktigt förstå att jag för bara en vecka sedan befann mig hemma i Finland ännu. Visserligen på resande fot, men ändå - hemma som hemma. Imorgon skulle min semester officiellt börja - tänk om man kunde ha semester nu, fyra veckor framåt. Jag tycker så otroligt mycket om den finländska sommaren, och det är synd att jag missar det bästa just nu. Visst är Danmark vackert, men utan någon att dela det med är det inte samma sak, dessutom är ju de lång ljusa nätterna hemma, bara för härliga!
 
Men nog om det nu, tänkte jag skulle berätta lite om stället och mitt jobb. Det står ca. 30 hästar här, allt från små ponnyer, till stora halvblod. En del av hästarna går på ridskolan, några tränas endast av ägarna och 10-15 st är inhyrda. Alla hästarna går just nu på bete, men för att spara på gräset, och ha dem närmare för ridning mitt på dagen, ska allihopa på morgonen till stallet och stå i mindre gräsfria hagar (jordfold som det heter på danska). Det här betyder alltså att vi ska flytta alla hästarna till och från betet varje dag. Och eftersom en av de fyra hagarna ligger ~500 meter bort, blir det ett jäkla massa promenerande. Hästarna är ju inte heller alltid helt samarbetsvilliga när man ska leda flera hästar samtidigt. suck!!
 
Sen är det under dagen det vanliga; mocka åt de som varit inne (ca. 5 hästar står inne), fylla på vatten, sopa, städa upp överallt, middagsfodra osv. Under morgonen ska några hästar tränas, och då är det praktikanternas uppgift att göra dem i ordning. På eftermiddagen ska alla hästarna åter igen tillbaka till betet, och så ska det mockas i jordfolden. Sen till kvällen är det inte så mycket annat än att göra det rent och snyggt i stallet och på gården.
 
Nånstans där i mitten av allt kaos, ska vi få träning - 5 ggr i veckan, 30 min/pass. Det känns verkligen som att de egna hästarna kommer som sista prioritet, vilket inte är roligt. När man är klar med stallet orkar man inget annat än att säga hej åt dem ungefär. Ännu har jag bara tränat två gånger med Emilio och en gång med Cerezo, så det känns inte som jag ännu fått ut så mycket av den delen av praktiserandet. (visserligen har de inte varit här hela veckan heller). Men idag var jag och Emilio på en kort skogstur med den andra praktikanten Synne och hennes häst Juni. Åtminstone Emilio njöt av att få vara ute och röra på benen på terrängritt som han är van vid! :)
 
Cerezo däremot är ju upp i varv (som väntat). Tänk er vilken chock det blir för en hingst, som levt med 1-2 andra hästar i två år och sedan kastas in på ett ställe med 30 hästar, och massor med aktivitet. De har fått stå lite frånskilt bakom stallet på dagarna (dels pga hagbrist nu under ridlägren) och på nätterna har det fått gå i en jordfold på framsidan. Vi får se hur det börjar gå vartefter...
 
Imorgon börjar ridläger 2, mera kaos igen alltså. Men sen är det "semester" 2-3 veckor.. och sen drar väl ridskolan igång som normalt, men vad det innebär vet jag inte ännu.. Bara att vänta och se. :P
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mera bilder mera bilder!!
och jag hade jätte gärna delat det fina med dej.
Ta hand om dej och jobba inte ihjäl dej kram JAY!

Unknown sa...

Thänx Jay! Ska försöka fota mera!