torsdag 1 augusti 2013

En evig berg- och dalbana

Min självständiga träning med Emilio den senaste veckan, skulle jag vilja påstå har gått ganska bra. Sen jag kom hit har jag lärt mig att tänka lite annorlunda på träningen - förr har jag alltid tänkt mycket på hur hästen fungerade igår, eller förra veckan, eller hur den "brukar fungera". Det här har ofta gjort att jag haft för stora förväntningar, och kanske har krävt mer än jag borde, vilket i sin tur har lett till ett mindre bra ridpass. Nu har jag mer och mer börjat tänka "inom den här dagen". Såhär ser dagsformen ut idag, och utifrån den jobbar vi.
Något annat som blivit bättre för mig själv, är att jag börjar känna allt bättre hur hästen rör sig, och vad jag strävar efter. Emilio å sin sida har snappat upp många nya hjälper, som jag ger honom. Via sits, skänkel, spö, tygel... Speciellt skänkeln är något som jag lärt mig att använda allt mer. Men nog om det, tänkte bara säga att det idag däremot gick det riktigt dåligt med vår träning. Så nu är jag lite lost vad gäller markarbetet.. och hur ska man hitta lagom, hur mycket ska man pressa? Idag blev det helt klart för mycket.. :/
Nåväl, på eftermiddagen fortsatte jag mitt hovverkande. Idag blev det Kejser och Chestnut. Är förvånad att jag klarat av att verka 14 hovar på fyra dagar, utan desto värre krämpor. I vanliga fall brukar jag vara allt skakig i benen och ibland allmänt slut i kroppen efter bara två hovar. Nu känner jag lite i benen, och lite i bröstryggen, men annars är jag helt ok! Tror att allt promenerande under den senaste månaden kan ha något att göra med att benen är starkare just nu.
Kejser
Chestnut

Inga kommentarer: